Czy różnorodność w pracy jest potrzebna?

Pojęcie różnorodności może być interpretowane na wiele sposobów, ale z całą pewnością zróżnicowany zespół pracowników jest niezwykle cennym zasobem we współczesnych organizacjach, którym trzeba umieć skutecznie zarządzać.

Jednym z najważniejszych wyzwań dla współczesnych menedżerów i menedżerek w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi jest umiejętność zarządzania zróżnicowanym zespołem. Funkcjonowanie zespołów tworzonych przez osoby o zróżnicowanych cechach osobowych to efekt zmian społeczno-gospodarczych, m.in. mobilności ludzi, a przez to i umiędzynarodowienia przedsiębiorstw. W związku z tym dla wielu przedsiębiorstw różnorodność to wartość stanowiąca część działań biznesowych.

Działania w zakresie zarządzania różnorodnością służą budowaniu świadomości oraz zwiększaniu akceptacji różnic, które charakteryzują pracowników w organizacjach. Czasami te cechy można z łatwością zauważyć, a czasem nie.

Pojęcie różnorodności może być interpretowane na wiele sposobów, ale z całą pewnością zróżnicowany zespół pracowników jest niezwykle cennym zasobem we współczesnych organizacjach, którym trzeba umieć skutecznie zarządzać.

Zapewnienie różnorodności w organizacjach można sprowadzić do kilku najważniejszych aspektów:

  1. Działania przedsiębiorstw zyskują lepsze zrozumienie klientów – np. zatrudniając osoby z niepełnosprawnością, przedsiębiorstwa zapewne będą w stanie projektować produkty i usługi odpowiadające ich potrzebom – potencjalnie dając im znaczącą przewagę konkurencyjną.
  2. Zróżnicowane zespoły osiągają lepsze wyniki – rozwiązują problemy szybciej niż zespoły osób podobnych poznawczo.
  3. Wsparcie innowacyjności i kreatywności – budując zespoły złożone z ludzi o różnym pochodzeniu, doświadczeniu i umiejętnościach, oznacza, że pomysły tych zespołów nie będą jednorodne – będą bardziej innowacyjne i kreatywne. Może to mieć znaczący wpływ na wyniki finansowe.
  4. Pozyskiwanie i zatrzymywanie talentów – przedsiębiorstwa o wyższym poziomie różnorodności i inkluzywnej polityce HR zwykle charakteryzują się niższym poziomem rotacji pracowników.
  5. Przeciwdziałanie dyskryminacji i innym niepożądanym zjawiskom w środowisku pracy – budowanie zróżnicowanych zespołów wspiera kreowanie postaw niedyskryminacyjnych i otwartość.

Warto zatem – chcąc skupić się na budowaniu innowacyjnych i rozwijających się przedsiębiorstw – rozważyć zastosowanie instrumentów wspierających budowanie różnorodnych zespołów.

 

dr Barbara Godlewska-Bujok

Katedra Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania

Wydział Zarządzania UW