Czy warto szkolić pracowników?

Dla wielu przedsiębiorców w najbardziej oczywistej perspektywie krótkoterminowej szkolenie pracowników może oznaczać koszty. Wiedzę, szczególnie specjalistyczną, trzeba uaktualniać, bo może się okazać, że organizacja oferuje przestarzałe towary czy usługi, a w konsekwencji przestaje być konkurencyjna.

Odpowiedź na to pytanie wydaje się tak oczywista, że chciałoby się przewrotnie zapytać, czy opłaca się nie szkolić pracowników. Dla wielu przedsiębiorców w najbardziej oczywistej perspektywie krótkoterminowej szkolenie pracowników może oznaczać koszty. Jednak w szybko zmieniających się warunkach społecznych i gospodarczych przedsiębiorca po prostu nie może pozwolić sobie na niepodwyższanie kwalifikacji pracowników. Wiedzę, szczególnie specjalistyczną, trzeba uaktualniać, bo może się okazać, że organizacja oferuje przestarzałe towary czy usługi, a w konsekwencji przestaje być konkurencyjna.

Osiąganie przewagi konkurencyjnej na rynku jest możliwe nie tylko poprzez oferowanie nowoczesnych usług i towarów, ale przede wszystkim poprzez odpowiednie przygotowanie pracowników i umożliwienie im zdobycia odpowiedniej wiedzy i umiejętności, do wykorzystania w firmie. Dzięki temu przedsiębiorca może podnieść jakość wykonywanej przez pracownika pracy. W szybko zmieniających się warunkach szkolenie pracowników może również umożliwić zdobycie umiejętności praktycznych. Ponadto szkolenie pracowników przez tych ostatnich bywa postrzegane jako czynnik motywujący – buduje identyfikację z celami przedsiębiorstwa oraz pomaga zrozumieć strategię działania przedsiębiorstwa.

Niezwykle istotny jest dobór pracowników do szkolenia oraz treści i umiejętności, oferowane w ramach szkoleń. Informacje zdobyte na szkoleniach pomagają pracownikowi spojrzeć z pewnej perspektywy na swoją pracę oraz wykonywanie codziennych czynności zawodowych. Udział w szkoleniach otwartych najczęściej wiąże się z konfrontacją z umiejętnościami i kompetencjami pracowników z innych przedsiębiorstw, co może przyczyniać się do transferu nowych koncepcji, także organizacyjnych. Inwestowanie w szkolenia pracownicze wzbogaca wizerunek firmy na zewnątrz, jest ona postrzegana jako organizacja pozwalająca im się rozwijać.

Dokształcanie i uzupełnianie kwalifikacji pracowników jest także alternatywą dla dość kosztownych procesów zwolnień i zatrudniania nowych pracowników o określonych kwalifikacjach.

W perspektywie dobre wyszkolenie pracowników może okazać się elementem, który pomoże przedsiębiorstwu działać skutecznie i zgodnie z najnowszymi trendami.

 

dr Barbara Godlewska-Bujok

Katedra Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania

Wydział Zarządzania UW