Jak wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce?

Kluczem jest odpowiednie przetworzenie posiadanej wiedzy i przełożenie jej na działania praktyczne w istniejącym otoczeniu. Przeczytaj i dowiedz się jak możesz to osiągnąć.

W życiu zawodowym pracodawca ocenia kompetencje pracownika, na które składa się wiedza, umiejętności oraz doświadczenie. Kluczem jest odpowiednie przetworzenie posiadanej wiedzy i przełożenie jej na działania praktyczne w istniejącym otoczeniu.

Zarządzanie projektami jest interdyscyplinarną dziedziną, w której każdy z obszarów poznanych na studiach z Zarządzania jest wykorzystywany w praktyce. Kierownik projektów musi dobrze planować, ale również potrafić odróżnić koszt od inwestycji, czy rozmawiać z członkami zespołu, a także niejednokrotnie sięgnąć do zagadnień prawniczych.

Jak wykorzystać wiedzę teoretyczną w codziennym życiu i jakie działania mogą pomóc w przełożeniu wiedzy na działania praktyczne?

Bardzo ważne jest nastawienie na zdobywanie wiedzy i ciekawość. Pozwala to na poszerzanie horyzontów, a studia są solidną podstawą do dalszego rozwoju. Zakres kompetencji wymaganych w zarządzaniu projektami jest bardzo szeroki, a sama nauka o nim bardzo dynamicznie się rozwija. Warto jest na bieżąco szukać materiałów wspierających poszerzanie wiedzy w interesującym zakresie. Pomocne będą zarówno materiały w bibliotekach, jak i dostępne w internecie – wszelkie artykuły, podcasty, wywiady, filmy. Z czasem rozwój wspomogą szkolenia i studia podyplomowe, co pozwoli zagłębić się w interesujące lub wymagające doszkolenia obszary.

Niezależnie od tego, czy są to studia licencjackie, magisterskie czy podyplomowe lub szkolenia, wszystko znajduje swoje odzwierciedlenie w praktyce. Poznaną wiedzę należy odpowiednio zmagazynować. Dobrze jest zadbać o czytelne notatki i ich oznaczenia. Do starannych notatek łatwo wrócić i odszukać w przyszłości to, czego w danym momencie potrzebujemy. W lepszym zapamiętaniu materiału pomoże ręczne notowanie, co niejednokrotnie udowodniono naukowo. Przydatne jest także jasne oznaczenie materiałów i książek, na przykład za pomocą kolorowych karteczek z krótkim opisem oraz wykorzystanie zakreślaczy w wyróżnieniu kluczowych fragmentów.

            Zdobywaną wiedzę starajmy się wykorzystać jak najszybciej w praktyce. Szybkie zastosowanie zdobytej wiedzy (na przykład w ciągu dwóch tygodni od poznania zagadnienia) pozwoli na jej ugruntowanie. Zdecydowaną większość można zastosować w życiu codziennym. Pozwala to na naukę dostosowania teorii do istniejących warunków otoczenia. Spróbuj zaplanować swój budżet, zaplanuj dane przedsięwzięcie z nowo poznaną metodyką, zaobserwuj w swoim otoczeniu zjawiska psychologiczne i socjologiczne poznane podczas zajęć.

            W rzeczywistości rzadko jest możliwe przełożenie teorii na praktykę w stu procentach. Nie bójmy się eksperymentować. Warto jest łączyć różne metodyki i wykorzystywać najlepsze praktyki, mieszając je adekwatnie do naszych potrzeb, trzeba próbować, co w danych warunkach będzie adekwatne i przyniesie pozytywne skutki, ale również uczyć się, które praktyki w danych sytuacjach mogą przyczynić się do niepowodzenia. Każde działanie warto przeanalizować i zastanowić się nad efektem podjętych czynności. Zweryfikowanie, przy jakich warunkach otoczenia wykorzystane zostały dane rozwiązania oraz które z nich pomogły, a które w tej sytuacji były nieadekwatne, pozwolą na lepsze działanie w przyszłości w podobnej sytuacji.

            Nie ma idealnego przepisu na przełożenie teorii na praktykę, ale niektóre z powyżej opisanych praktyk mogą pomóc. Kluczem jest odpowiednie przygotowanie materiałów na przyszłość, stworzenie sobie samemu możliwości do wykorzystania wiedzy oraz analizowanie podjętych działań na podstawie teorii, a także ciągły rozwój niezbędny w zmiennym otoczeniu.

Agata Wyszyńska
Absolwentka studiów magisterskich
na kierunku zarządzanie WZ UW (2020)